-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35796 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

دلايل عدم تحريف قرآن چيست؟
1ـ چگونه امكان دارد كه تحريف به قرآن راه يابد، در حاليكه خداوند حفظ و صيانت آن را تضمين كردهاست، چنانكه ميفرمايد: «إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ» حجر/9: [ما خود قرآن را فرو فرستاده و خود نيز نگهبان آن هستيم].
2ـ خداوند راه يافتن هر نوع باطل به ساحت قرآن را نفي كرده و ميفرمايد: «لا يَأْتِيِه الباطلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ حَكيمٍ حَميدٍ» فصلت/44: [باطل از هيچ سو به ساحت قرآن راه ندارد، آن از جانب خداوند حكيم و ستوده نازل شدهاست].
باطل كه خداوند راه يافتن آن را به قرآن نفيكرده، هر باطلي است كه ماية وهن قرآن گردد، و از آنجا كه كم يا زياد كردن الفاظ و آيات قرآن مسلماًمايه سستي و وهن آن ميگردد، لذا قطعاً هيچگونه كاهش يا افزايشي به ساحت اين كتاب شريف راه نيافته است.
3ـ تاريخ گواهي ميدهد كه مسلمانان به آموزش و حفظ قرآن عنايت ويژهاي داشتند در ميان عربهاي زمان پيامبر، حافظههاي قوي و نيرومندي وجود داشت كه با يك بار شنيدن، خطبهاي طولاني را حفظ ميكردند، بنابر اين چگونه ميتوان گفت چنين كتابي كه اين همه قاري و حافظ و علاقمند داشته، تحريف شدهاست؟!
4ـ شكي نيست كه امير مؤمنان(ع) در بعضي از مسائل با خلفا اختلاف نظر داشت و مخالفت خود را نيز به صورت منطقي در موارد گوناگون آشكار ميكرد، كه يكي از آنها خطبة شقشقيه و نيز مناشدات معروف ان حضرت است. در عين حال ميبينيم كه آن حضرت در سراسر زندگي خود، حتي يك كلمه هم دربارة تحريف قرآن سخن نگفته است، حال اگر (العياذ بالله) چنين كاري صورت گرفته بود، مسلّماً به هيچوجه ايشان دربارة آن سكوت نميورزيد. بلكه بالعكس آن حضرت پيوسته به تدبر در قرآن دعوت ميكرد و ميفرمود: «لَيْسَ لأحدٍ مِنْ بَعْدِ القرآنِ مِنْ فاقهٍ ولا بَعْدَ القرآنِ مِنْ غنيً فَكُونوا مِنْ حَرثته و أتباعه» (نهج البلاغه، خطبة 171): [اي مردم براي كسي در صورت پيروي از قرآن فقر و نيازي نيست، و بدون پيروي از قرآن، غنا و بينيازيي وجود نخواهد داشت، بنابر اين در سرزمين زندگي خود بذر قرآن را بيفشانيد و از پيروان آن باشيد.]
باتوجه به دلايل ياد شده و نظاير آن، علماي بزرگ شيعة اماميه به پيروي از اهل بيت(ع) از دير زمان تاكنون بر مصونيت قرآن از تحريف تأكيد نمودهاند، كه از آن ميان ميتوان به افراد زير اشاره نمود:
1ـ فضل بن شاذان (متوفاي 260 هـ . ق، كه در عصر ائمه(ع) ميزيسته است) در كتاب الايضاح/217.
2ـ شيخ صدوق (م318 هـ . ق) در كتاب اجوبه المسائل السرويه، مطبوع در مجموعه الرسائل/266.
3ـ سيد مرتضي (م436هـ . ق) در كتاب جواب المسائل الطرابلسيات، كه كلام وي را شيخ طبرسي در مقدمة مجمع البيان آورده است.
5ـ شيخ طوسي معروف به شيخ الطائفه(م460هـ . ق) در كتاب التبيان، 1/3.
6ـ شيخ طبرسي (م548هـ . ق) در مقدمة كتاب خود، مجمع البيان، بر عدم تحريف قرآن تصريح و تأكيد كردهاست.
7ـ سيد بن طاووس (م664 هـ . ق) در كتاب (سعد السعود/144) ميگويد: عدم تحريف، رأي اماميه است.
8ـ علامه حلي (م726 هـ . ق) در كتاب اجوبه المسائل المهناويه/121 ميگويد: «حق اين است كه هيچگونه زياده و نقصيهاي در قرآن راه نيافته است و من از قول به تحريف به خدا پناه ميبرم، زيرا اين امر موجب شك در معجزة متواتر پيامبر اكرم(ص) ميگردد».

: آية الله جعفر سبحاني
منشور عقايد اماميه

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.